In zijn zweefvliegtuig wel te verstaan.
Eigenlijk wilde hij piloot worden. Ter voorbereiding daarop regelde zijn vader dat hij een paar weken les kreeg in zweefvliegen. Hij was meteen verkocht vloog een aantal jaren maar stopte toen want zweefvliegen neemt veel tijd en beslag. En die tijd was er door de drukte van alledag even niet.
Maar een jaar of vier geleden deed zijn vrouw hem een dagje zweefvliegen cadeau. Hij kreeg de smaak onmiddellijk weer te pakken, haalde in no time alle nodige brevetten en gaat er sinds die tijd weer regelmatig op uit.
Er komt wel het een en ander bij kijken want in je eentje gaan zweefvliegen lukt niet. Er zijn mensen die de lier bedienen waarmee het vliegtuig omhooggeslingerd wordt, die op de kabels letten, het vliegtuig recht houden, kortom, er is een heel team bij betrokken van toch minimaal een man of 9. Maar als je dan eenmaal in de lucht bent ….
“Binnen een minuut ben je boven” vertelt Jago “ En dan is het een kwestie van de thermiek gebruiken. Dan hop je van wolk naar wolk en je kan zo wel een uur of 5,6 in de lucht blijven. Je moet wel de tijd in de gaten houden want de thermiek is rond een uur of 8 ’s avonds zowat weg. Als je dan niet bij het vliegveld in de buurt bent zal je ergens anders moeten landen en dan moet een ophaalploeg je komen oppikken.”
Hij maakte dat vorig jaar zelf nog mee. “Het weer zag er prima uit en ik had een plan gemaakt om een zogenaamde “overland” te maken van meer dan 300 km. Vanaf vliegbasis De Peel via BorkenBerge in Duitsland door naar Lemelerveld in Overijssel en dan terug naar De Peel. Vanuit Duitsland vloog ik terug Nederland in richting Lemelerveld, maar ik begon al snel in te zien dat het weer in die richting weinig thermiek zou geven. Ik ben afgebogen richting De Peel, maar toen ik ook nog een regenbui over me heen kreeg, realiseerde ik me dat ik ook het thuisveld niet meer zou halen. Ver van huis werd het dus spannend, want dan moet je een veilige landingsplek zien te vinden en dat had ik nog nooit eerder gedaan. Er lag echter een mooi gemaaid veld voor me klaar waar ik dankbaar gebruik van maakte. Kameraden van de ZES hebben me toen opgehaald met een auto met aanhanger.”
Jago vliegt bij Zweefvliegclub Eindhovense Studenten en komt daar veel buitenlandse studenten tegen. Dat geeft weer extra sjeu aan het geheel, allemaal verschillende culturen maar de gezamenlijke hobby zorgt voor verbroedering.