Overlast
Het drukke verkeer zorgt volgens hen nu al voor verkeersonveiligheid, slechte luchtkwaliteit en veel geluidsoverlast. Het wordt er natuurlijk niet echt beter op wanneer er nog meer huizen bijkomen. De actievoerders zijn afgelopen weekend een handtekeningenactie gestart onder hun medebewoners. Inmiddels heeft een andere groep zich bij hen aangesloten.
Actiegroepen
Oorspronkelijk ging het alleen om de nieuwbouwplannen bij de Veldweg en de Aarlesche Erven. De nieuwe groep die erbij gekomen is, Oirschotsebuurt genaamd, richt hun pijlen op het voormalige Karwei-terrein. Daar zou in de nabije toekomst detailhandel of woningbouw gerealiseerd kunnen worden. De actievoerders willen dat de gemeente stappen neemt om het leefklimaat te verbeteren alvorens met de nieuwbouw wordt begonnen. Want het is nu al bar, laat staan wanneer alle toekomstige bewoners ook nog met hun auto’s de wijk in moeten.
Onderzoek gemeente Best
“De gemeente heeft notabene zelf een onderzoek laten doen naar de geluidsoverlast rondom het nieuw te bouwen zorgcentrum aan de Veldweg” vertelt Willem Maris, één van de initiatiefnemers van de handtekeningenactie. “De kosten van de maatregelen die getroffen moeten worden om dat tegen te gaan zouden niet opwegen tegen de resultaten. En dus besloten ze er maar niks aan te doen! Terwijl wij als bewoners juist vinden: alle beetjes helpen!”
Het gaat echter niet alleen om kosten, maar ook om stedenbouwkundige en verkeerskundige aspecten. Geluidschermen zouden te hoog worden, de maximumsnelheid verlagen op een doorgaande weg is niet handig, het verplaatsen van de nieuwbouw op zich is geen optie en, inderdaad, geluidsarm asfalt aanbrengen is te duur.
Dat blijkt uit een onderzoek uit maart 2018 dat de gemeente op de plaats van het nieuw te bouwen zorgcentrum Veldweg heeft laten uitvoeren. Op de Oirschotseweg en de Ringweg, 2 van de 4 getoetste plaatsen, wordt de voorkeursgrenswaarde qua geluid van 48 dB nu al overschreden met 4, respectievelijk 12 dB.
Hogere grenswaardenbeleid Best
Dat betekent dat de gemeente hogere grenswaarden moet aanvragen maar voor het toekennen daarvan hanteert zij een eigen ontheffingenbeleid. Wanneer vanuit financieel, stedenbouwkundig of verkeerskundig oogpunt geluidsreducerende maatregelen niet haalbaar zijn kan de hogere grenswaarde gewoon worden vastgesteld door de gemeente zonder dat er iets aan de huidige geluidsoverlast gedaan hoeft te worden. En dat is nu precies wat bij de Veldweg lijkt te gaan gebeuren.
Overlast terugbrengen
De actievoerders maken zich daar ernstig zorgen over. “We pleiten voor een meervoudige aanpak” vervolgt Maris. “De maximumsnelheid naar 30 km per uur, geluidsarm asfalt aanbrengen EN het aantal voertuigen terugdringen.” Dat laatste zou het snelst gaan als de rotonde Oirschotseweg/Ringweg niet zo intensief zou worden gebruikt. Maar dat is niet zo makkelijk te realiseren natuurlijk.