Tijdens een gesprek tussen de actiegroep en wethouder Dijkhoff over de aanpak van de Oirschotseweg zijn vier belangrijke hindernissen weggenomen om de weg stiller, veiliger en gezonder te maken. Maar een datum waarop dit project opgestart zal worden wilde de wethouder niet garanderen. Ook het terugdringen van de hoeveelheid verkeer is in zijn ogen geen doel op zich.
Dat stelde de actiegroep nogal teleur. Immers, zij vinden het belangrijk dat uiterlijk in het voorjaar van 2023 de vernieuwde Oirschotseweg klaar zal zijn. Dijkhoff gaf aan dat hij nog dit jaar met de omwonenden om tafel zal gaan om hun wensen en eisen te inventariseren. De uitvoering zou dan op zijn vroegst in 2021 kunnen starten. Op zich zou in dat geval de door de actiegroep gewenste opleverdatum gehaald kunnen worden. Maar Dijkhoff wil daar dus geen keiharde garanties over afgeven.
Ook de andere wens van een groot deel van de omwonenden, het verlagen van de verkeersdruk, blijkt niet persé prioriteit te hebben. Dijkhoff zet vooralsnog alleen in op het stiller en veiliger maken van de weg.
Maar er zijn ook een aantal positieve punten naar voren gekomen. De invulling van het Stationsgebied en het oude Karwei-terrein zullen de ingrepen aan de Oirschotseweg niet vertragen. Het feit dat het riool heel recentelijk grondig is opgeknapt ook niet. En, ook belangrijk: de gemeente heeft al geld gereserveerd voor het Oirschotsewegproject.