Kom maar op met die Bib Gourmand!

Tekstschrijver-Best-Wilma-Vervoort-Correspondent-Eindhovens-Dagblad-Quatre Bras Sophie van Genugten

Toen ik Sophie van Genugten van Restaurant Quatre Bras vroeg om in de zomerserie van het ED te verschijnen, als markante horeca-ondernemer, zei ze meteen dat ze zich enorm vereerd voelde. Op een of andere manier is dat tekenend voor de persoon die zij is. Geen kapsones, nuchter, hard werken, goed observeren en hart voor mensen hebben. En … een echte ondernemer!

Events

Gastvrij zijn, zorgen voor mensen en hen entertainen. Daar ging het hart van Sophie al vroeg naar uit. Tijdens haar opleiding Hotel- en Eventmanagement kwam daar nog de voorliefde voor het organiseren van events bij. Als eigenaar van Restaurant Quatre Bras in Best kan ze haar ei dus volledig kwijt.

Sophie groeide op in een agrarisch gezin maar met die sector had ze volgens haar zeggen niets. Met een universitaire studie trouwens ook niet; ze wilde wat anders, bij Joop van den Ende werken bijvoorbeeld. Tijdens haar opleiding liep ze daar daadwerkelijk stage; maar ook bij Quatre Bras want haar vader had die zaak inmiddels overgenomen.

In het diepe

De zaal werd helemaal vernieuwd en na haar opleiding nam Sophie de promotie daarvan op zich. Na 2 jaar volgde ze de restaurantmanager op en inmiddels is ze al weer 4 jaar lang bedrijfsleider. Ze kan uiteraard een beroep doen op haar vader maar in feite trekt ze de kar zelf. “Ik werd in het diepe gegooid” herinnert ze zich. “De mensen die hier werken hebben me erg geholpen; dat doen ze overigens nog steeds. Ik ben daarnaast mezelf gaan bijscholen, onder andere op managementvlak en coaching omdat ik het belangrijk vind om mijn team goed te kunnen begeleiden en motiveren. Elke week denk ik na over wat er zoal gebeurd is; zaken die verbeterd kunnen worden pak ik direct aan. En ’s avonds na de “sluit” wisselen we ervaringen uit; ik ben altijd in voor goede ideeën. Al kan ik natuurlijk niet alles meteen uitvoeren.”

De gasten, die zijn het allerleukst. “Ja, alles voor de gast! Hun feedback is zó belangrijk. Ze hoeven het niet eens uit te spreken, ik zie zo ook wel of ze het naar hun zin hebben. Een paar jaar geleden kwam hier een stel op hun eerste date. Ze kregen een relatie en komen elk jaar terug om dat te vieren. Dan doen we altijd iets speciaals. Ook een fles wijn met een bijzonder verhaal en na afloop nemen ze altijd de doos mee. Op één keer na dan. Meer dan een half jaar later kwam die man vragen of ik die doos toevallig nog had. Toen ik hem uit het magazijn tevoorschijn haalde kon hij er gewoon niet over uit!”

Bib Gourmand

Het koken staat centraal. Op dit moment wordt de keuken helemaal verbouwd. Er wordt gewerkt met pure, seizoensgebonden producten en daardoor wisselt de kaart ook regelmatig. Het keukenteam werkt al lang samen en de grote wens is om een Bib Gourmand in de wacht te slepen.

“Veel mensen denken dat het er hier heel chique aan toegaat en dat het zo duur is. Maar gasten die voor het eerst komen zeggen vaak: Had ik dat maar eerder gedaan! Het is hier gemoedelijk, gezellig en voor mijn part neem je alleen een dessert of een kop koffie. Wij willen er voor iedereen in Best zijn. Daarom organiseren we net zo goed een dansmiddag voor senioren als een event voor 18-jarigen.” Iets teruggeven aan de maatschappij vindt ze ook belangrijk. Zo werd er vorig jaar bijvoorbeeld een Kerstdiner aangeboden aan de voedselbank in Best.

Verfijnde details

Waar Quatre Bras over vijf jaar moet staan, daar is Sophie eigenlijk niet echt mee bezig. Kleine stappen nemen, hard werken en oog houden voor de gasten en de medewerkers; als ze dat blijft doen komen de juiste dingen echt wel op haar pad. “Het gaat mij er niet om dat het allemaal heel groot wordt, of dat ik meer restaurants krijg. Ik zoek het meer in de perfectie, de kleine details” besluit ze.

Leave a Comment