Heerbeeckstudenten ondernemen voor een goed doel

Tekstschrijver-Best-Wilma-Vervoort-Correspondent-Eindhovens-Dagblad-Heerbeeck Kika

Sinds 8 jaar organiseert het Heerbeeckcollege het “Jong ondernemen” programma voor studenten die een specifieke studierichting hebben gekozen. Elk team start zijn eigen bedrijf met het doel zoveel mogelijk winst te maken. De opbrengst gaat naar een goed doel.

Eind september presenteren de teams hun plannen. Er ligt een flinke uitdaging om de recordopbrengst van het afgelopen jaar te overtreffen. Toen werd méér dan € 8.700 aan Stichting Kika geschonken.

Promotie is belangrijk

Yvo Smetsers, één van de “ondernemers” van vorig jaar, heeft veel geleerd. Vooral het samenwerken als team vond hij een uitdaging; ieder teamlid heeft immers zijn eigen ideeën. Hun bedrijf verkocht sleutelhangers die ook als flesopener, mobiele telefoon-oplader of “tracking-device” konden worden gebruikt. “Die laatste was echt populair” verklaart Yvo. “Daarmee kun je je sleutels zoeken als je ze kwijt bent.” Ze maakten posters om hun product te promoten maar die moesten tijdens een open dag op het college verwijderd worden. “Er stond iets op dat niet zo geschikt was voor de basisschoolleerlingen die op bezoek kwamen” lacht hij, “maar ze werkten wèl heel goed!”

De teams presenteren hun plan aan docenten en Rabobank Het Groene Woud. De bank stelt per team een accountmanager beschikbaar die onder andere het businessplan en de jaarrekening beoordeelt.

Er moeten aandeelhouders geworven worden om opstartkapitaal te regelen want de teams beginnen met nul op de rekening. Die kunnen desgewenst hun inleg aan het eind van de rit terugkrijgen. Wat resteert gaat naar het goede doel.

Leerproces

Rob van der Vorst, directeur Onderwijs van het Heerbeeck, vertelt dat er natuurlijk wel eens wat mis gaat: “Door onduidelijke communicatie wordt er vanuit China het verkeerde geleverd. Dan is er paniek want er treedt vertraging op en de winst komt onder druk te staan. Maar zo leren de studenten wel hoe belangrijk het is om duidelijk te communiceren.”

Het afgelopen jaar werd door een startup voor het eerst een dienst aangeboden in plaats van een product. Rob: “Engelse les voor basisschoolleerlingen op de woensdagmiddag. Er meldden zich 125 kinderen aan dus het team moest zelfs personeel gaan inhuren om aan de vraag te kunnen voldoen!”

“Jong ondernemen” past bij de doelstellingen die het Heerbeeckcollege als “brainportschool” nastreeft. 11 jaar geleden startte zij samen met 2 andere middelbare scholen een samenwerkingsverband met Brainport Development uit Eindhoven om opleidingen zo goed mogelijk af te stemmen op de behoefte van de bedrijven. Inmiddels zijn er al meer dan 12 Brainportscholen actief in de regio.

Leave a Comment