Hoeveel kost een blog? 40 euro? Ik zie de aanbiedingen voorbijkomen en vraag me af of opdrachtgevers snappen wat ze daarvoor nu eigenlijk geleverd krijgen.
Mijn moeder zei het vroeger al: “Alle waar naar zijn geld”. Ik kan er nog wel een paar opnoemen. Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten OF een andere klassieker: When you pay peanuts, you get monkeys to do the work.
Kan het niet goedkoper?
Sinds ik als freelance tekstschrijver aan de bak ben loop ik regelmatig tegen mensen aan die zelf niet kunnen of willen schrijven. Uiteraard. Nu ben ik, van origine, een verkoper. Dus ik ken het spel dat gespeeld wordt: er moet iets van de prijs af. Of: er moet meer geleverd worden voor de prijs die genoemd wordt.
Daar ga ik zelden of nooit in mee. Ik weet wat ik waard ben en wat ik lever. De prijs die ik noem is reëel. Hij waarborgt de kwaliteit die ik wil leveren en die de opdrachtgever verwacht en ook mag verwachten. Als het werk voor minder geld gedaan moet worden moet er ergens een veer worden gelaten. Het moet immers uit de lengte of uit de breedte komen.
Natuurlijk ken ik de trucjes. Eerst de prijs opschroeven en vervolgens korting geven. Daar ben ik niet van. Opdrachtgevers die daarin willen trappen heb ik nooit begrepen.
Waarom een goede, unieke blog geen 40 euro kan kosten
Er zijn twee manieren om een blog te schrijven. Een ervan is goed, de andere is broddelwerk.
Wat is broddelwerk?
- De schrijver gaat Googlen om bestaande teksten te zoeken. Dus teksten die iemand anders al eens heeft geschreven. Liefst uit het buitenland en dan even Google Translate eroverheen gooien.
- Die teksten worden vervolgens lichtelijk herschreven; vaak niet eens door de schrijver zelf maar door een of ander stukkie software wat daarvoor gemaakt is.
En voilà, klaar is de blog. Maximaal een half uur werk. Is het uniek? Dacht het niet. Is het kwaliteit? Volgens mijn standaarden niet. Wat heb je eraan als opdrachtgever? Niks, want het is oude wijn in nieuwe zakken. Je bent misschien goedkoop uit maar het levert niets op. En daar was het eigenlijk wel om te doen.
Hoe hoort het dan wel?
- Het begint met een “briefing” van de opdrachtgever
- Vervolgens wordt er research gedaan
- De tekst wordt geschreven en bevat de juiste zoekwoorden. Je wilt immers gevonden worden door je doelgroep.
- Revisie door de opdrachtgever en aanpassingen verwerken
- Goede afbeelding zoeken en aanpassen naar het juiste formaat
- Blog met afbeelding op website plaatsen en ook in de “backend” optimaliseren voor de zoekmachines
- Posten op de sociale mediakanalen met een link naar de website.
Stap 1 tot en met 4 neemt anderhalf tot 2 uur in beslag. Stap 5 tot en met 7 nog eens minimaal een half uur.
Hoeveel kost een blog?
Heb je dan kwaliteit? Zeker. Kan dat allemaal voor 40,00 euro? Nee, natuurlijk niet.
De vraag is nu: wat heb jij nodig? Broddelwerk of goed werk?
Voor het laatste moet je bij mij zijn. Stuur me een mail of lees eerst meer over hoe we kunnen samenwerken. Deze pagina geeft ook veel informatie. Daar kijk ik alvast naar uit. Fijne dag nog!
Helemaal mee eens, immers broddelwerk is niet wat de opdrachtgever verwacht, het geeft ook geen bevredigend gevoel voor de maker.
Zo ken ik je: Compromisloos wat betreft Kwaliteit: op alle fronten!
Dank je wel Liz. Broddelwerk verwachten ze inderdaad niet. Dat dat met een prijs komt is toch voor velen een verrassing. En dat verbaast MIJ dan weer. Alhoewel, inmiddels raak ik er aardig aan gewend. Ik ben eind april terug in Nederland, dan moeten we gauw afspreken. Als Mr. Corona geen roet in het eten gooit tenminste.