11 Tips voor thuiswerken, getest in de praktijk. Ze zorgen ervoor dat je je niet als een kat in een vreemd pakhuis voelt omdat je je collega’s mist. Ja, zelfs die ene die je normaal gesproken compleet uit de weg gaat 😊 Had het in het verleden wel iets, dat thuiswerken, zeker als je het zelf niet “mocht”: nu het MOET is het andere koek. Ik werk al jaren thuis en ik geef je hieronder een paar tips die goed werken in de praktijk.
Structuur aanbrengen
Het geheim zit hem in het volgen van een structuur. Zonder dat is de kans groot dat je begint rond te dolen en aan het eind van de dag eigenlijk geen flauw benul hebt wat je nu eigenlijk gedaan hebt. En dat voelt heel onbevredigend.
Werkplek thuis inrichten
Ga niet op de bank zitten met het papierwerk naast je op het andere kussen of de bijzettafel. Richt een professionele plek in met een goede stoel, tafel en verlichting. En als het even kan: niet in je woonkamer.
Het voordeel daarvan is dat je, als je ophoudt met werken of gaat pauzeren, je echt het gevoel hebt dat je “ergens anders” naar toe gaat. Ook al is dat maar 1 deur verder. Heb je die ruimte niet, zorg dan dat je na afloop van je werk alles opruimt zodat je niet voortdurend aan je werk herinnerd wordt of de neiging krijgt “nog even” iets te checken. Want dat “even” loopt altijd uit de hand. Denk om je rust.
Blok 3 uur ongestoord werken in de ochtend
Of je nu moederziel alleen bent of een hele schare kinderen op weg moet helpen, er komt een tijdstip waarop je achter je laptop kruipt en kunt beginnen. Duik dan niet je mail, je whatsapp of je socials in. Dat doe je pas na die drie uur gefocust werken. Ik noem dat mijn focusblok.
Omgaan met prikkels
Kunnen omgaan met prikkels behoort tot 1 van die 21ste eeuwse vaardigheden die we allemaal zouden moeten beheersen. Je hoeft niet op elke prikkel van buitenaf aan te slaan. Sterker nog, je moet het niet willen. Het haalt de focus weg. Maak een duidelijke voicemail waarin je aangeeft pas later terug te kunnen bellen. Zeg dat ze je alvast een email kunnen sturen zodat je je op het gesprek kunt voorbereiden en meteen ter zake kunt komen. Zet meldingen uit als je in de verleiding komt om op elke piep op je telefoon of in je mail te kijken.
Kijk 2 keer per dag in de mail en antwoord alleen als er echt input van jou nodig is. Beter nog: bel op en probeer het meteen af te handelen. Ik check mijn mail om 12 en 16 uur en maak mijn mailbox letterlijk leeg.
Het moet geen “to do” lijst worden, die houd je bij in een systeem wat daarvoor gemaakt is.
Ik zweer bij todoist.
Plan je werk in
Doe dat bij voorkeur aan het eind van de werkdag. Je bepaalt waar je tijdens je focusblok mee aan de gang gaat. Houd het reëel (er zit een grens aan wat je kunt doen in 3 uur tijd). De klussen die minder focus of aandacht vragen prioriteer je en plan je voor later in.
Pauzeren en bewegen
Tenzij je een hond hebt die naar buiten moet is de kans groot dat je thuis veel minder beweegt dan je op je werk zou doen. De wandeling naar de droogtrommel en de wasmachine compenseren dat niet. Neem (na je focusblok) elke twee uur een pauze en kom van die stoel af. Ga naar buiten (als dat tijdens de corona-perikelen nog mag natuurlijk) of zoek een goede app die je laat zien hoe je binnenshuis aan je conditie kunt werken. Ik doe momenteel “steps” op de trap met keihard de muziek aan. Het ziet er niet uit maar het helpt wel.
Wat doe je als je je eenzaam voelt?
Wanneer je niet gewend bent om in je eentje te werken kun je je best verloren voelen. Zeker na een paar dagen. Plan een paar tijdstippen per dag in (na je focusblok) om met mensen bij te kletsen en ga er dan ook echt voor zitten. Ga niet ondertussen iets anders doen zoals je Instagram checken.
Wanneer plan je besprekingen in?
Bij voorkeur na je focusblok. Houd de besprekingen kort en spreek huisregels af om te voorkomen dat je door elkaar heen praat. Want als je het niet gewend bent om online te vergaderen is het best even wennen. Ik gebruik Zoom vaak, werkt soms net iets beter dan Skype.
Houd bij wat je doet
Ik noteer altijd de tijd die ik ergens aan besteed, en niet alleen omdat ik ook op uurbasis voor mensen werk en het wel moet bijhouden dus. Een paar steekwoorden plus de tijd die ik erin heb gestoken. Zo weet ik aan het eind van de dag tenminste waar mijn tijd in is gaan zitten.
Dat lijkt heel formeel, maar het geeft houvast en je ziet meteen of je toch niet ergens tijd zit te verdoen. Is er iets mis met tijd verdoen? Nee, niet als je je er ten volle van bewust bent en er plezier van hebt. Als jij een uur met je telefoon wilt spelen, plan het dan in en doe het met volle teugen. Wil je tussendoor de was doen, met je kind lunchen of je hond uitlaten? Prima, maar plan het in. Dan houd je overzicht.
Werk niet teveel
Wanneer je thuis werkt ben je veel intensiever bezig dan normaal, geloof me. Dus stop op tijd met werken. Er zijn studies die aantonen dat je thuis in 5 uur meer doet dan in 8 uur op kantoor. Ik weet inmiddels uit ervaring dat dat zeker het geval is. Mits je een goede structuur aanhoudt natuurlijk.
Experimenteer
Je hebt alle ruimte om dingen “anders” te doen dan op kantoor. Laat bijvoorbeeld het idee los dat alles precies binnen kantooruren moet gebeuren. Misschien begin je liever om 6 uur ’s morgens te werken. Of juist om 10 uur. Nu is de kans om het uit te proberen. Misschien heb je een heel andere aanpak van je werk in gedachten maar kom je daar op kantoor niet aan toe? Nu kun je het proberen!
In je onderbroek?
Bij thuiswerken moet ik altijd denken aan het verhaal van een oude kantoorgenoot. Hij had jarenlang thuisgewerkt en was in die tijd compleet afgegleden, als je hem mocht geloven tenminste.
Ongewassen en in zijn iets te ruime onderbroek schoof hij meteen uit bed achter zijn laptop om “even” naar de mail te kijken. Daar raakte hij zo in verstrikt dat hij er uren later nog nèt zo bijzat, onderwijl koortsachtig proberend video-calls te vermijden door te liegen over zijn haperende wifi die dat allemaal zogenaamd niet aankon.
Zijn twee jonge kinderen waren nogal bijdehand en namen zijn telefoon gewoon op. Daar zou ik persoonlijk helemaal het gebrek van krijgen maar hij vond het prima. Tot hij zijn dochter tegen iemand hoorde zeggen: “Pap zit te poepen dus die belt jou straks terug!” Hij was dolblij toen hij weer een werkplek buiten de deur had gevonden.
Ik ben Wilma Vervoort en ik schrijf. Voor opdrachtgevers EN voor de lol. Ik zou ook voor jou kunnen schrijven. Vroeger was ik verkoper, trainer en consultant, dus ik heb een brede ervaring opgedaan en denk als vanzelf met je mee. Niet als schrijver, maar als sparringpartner. Zo onderscheid ik me van anderen.
Meer weten? Neem contact met me op en je hoort snel van me. Ik sta bekend om mijn snelle levertijden.