Elkaar eindelijk weer eens van dichtbij zien, horen en bijna voelen wanneer je beiden je hand tegen de tussenwand drukt. Het levert emotionele momenten op in de bezoekcabines die bij Kanidas en Nazareth zijn geplaatst. Op 8 mei opende de tweede cabine, bij Archipel Nazareth. Een mooi resultaat van de samenwerking tussen Stichting Dorpsplein Evenementen, Centrummanagement Best en beide Plus-supermarkten uit Best.
Brabantse sfeer
De afdeling Dagbesteding van Kanidas, die ook de bezoeken plant, heeft de cabine een gezellige, Brabantse uitstraling gegeven. Aan weerszijden van de plexiglazen tussenwand staat een tafel waaraan de bezoekers en de bewoners kunnen zitten. Ze komen elk door een aparte deur de cabine binnen en hebben dan 20 minuten de tijd om met elkaar te praten. “Sommigen praten die 20 minuten zó vol; anderen hebben daar wat meer moeite mee. Om het gesprek toch op gang te houden staat er een blik waar kaartjes inzitten met gespreksuggesties. Blik op vroeger noemen we dat.” Aan het woord is Matjan van de Ven van Stichting Dorpsplein Evenementen. Hij en zijn vader Jan hebben het initiatief genomen om deze bezoekcabines te plaatsen.
Tijdens het bezoek nemen medewerkers van Kanidas/Nazareth foto’s zodat zowel bezoeker als bewoner direct een tastbare herinnering mee kunnen nemen. Uiteraard wordt uitgebreid aandacht besteed aan de hygiëne om eventuele besmetting te voorkomen.
Sponsoren werken mee
Matjan vervolgt zijn verhaal: “We zijn er toch wel een week of 3 mee bezig geweest hoor, om het allemaal te regelen” vertelt hij. “We vonden op onze zoektocht naar sponsoren meteen een luisterend oor bij Ton Henst en Erwin Kenter van de Plus-supermarkten; zodra er gesproken werd over een tweede cabine stapte Centrummanagement Best in om mee te ondersteunen.”
De cabines staan er in eerste instantie voor de periode van een maand; daarna wordt gekeken of het alweer mogelijk is “gewone” bezoeken af te leggen bij de bewoners van de tehuizen. “Maar mocht dat niet zo zijn: beide Plus-supermarkten hebben al aangegeven dat ze dan niet zomaar de stekker eruit zullen trekken” sluit Matjan af.
Ik ben schrijver van beroep en kan ook voor JOU precies op papier zetten wat JIJ bedoelt! Meer lezen? Klik hier of neem direct contact met me op.
Lees het artikel over Emotioneel weerzien in de bezoekcabine in het Eindhovens Dagblad