Coronaportretten uit De Meierij

wilma vervoort-tekstschrijver-content schrijven-coronaportretten Meierij-2

54 “corona-portretten” uit de Meierij, van heel gewone mensen, maken duidelijk hoeveel veerkracht en positiviteit er ondanks alles nog steeds is. Binnenkort verschijnen hun verhalen in een boek waarvan de opbrengst volledig naar het goede doel gaat.

wilma vervoort-tekstschrijver-content schrijven-coronaportretten Meierij-1De makers Hubertine van den Biggelaar (tekst/promotie), Ellis Rijkers (foto’s en bedenker) en Connie Smits (grafisch vormgeefster) maakten het boek geheel belangeloos. De portretten werden in eerste instantie gemaakt voor Omroep Meierij. Deze regio was één van de brandhaarden tijdens de eerste corona-golf.

Achter de voordeur

“Ellis zag veel foto’s van mensen die bij hun voordeur werden geportretteerd. Ze bedacht toen dat juist het verhaal achter die voordeur interessant zou zijn. We maakten een verlanglijstje van de types die we zouden willen interviewen en zochten vervolgens de mensen erbij. Zij vertellen in hun eigen “habitat” hoe zij specifiek dealen met corona en alles wat daar mee te maken heeft” vertelt Hubertine.

Na het 55ste en laatste portret kwam Ellis met het idee om er een boek van te maken. “De verhalen waren zo treffend, geven zo sterk de tijdgeest weer; we wilden voorkomen dat het in de vergetelheid zou wegzakken. En we wilden ook echt iets doen voor het goede doel. We denken daarbij aan die mensen die extra geraakt worden door alle coronamaatregelen, zoals de bewoners van verzorgingshuizen en instellingen.”

Top stories

Wat hen het meest is bijgebleven? “Het mooie verhaal van de familie Koolen bijvoorbeeld. Hun verstandelijk beperkte dochter werd 21 maar kon natuurlijk geen verjaardagsbezoek ontvangen. Dat vonden de ouders heel erg. Uiteindelijk kwamen er zoveel kaarten binnen dat het meisje toch enorm heeft genoten. Maar ook het verdriet, bijvoorbeeld van Leon van Veghel die in een bejaardentehuis werkt. Mensen gingen dood, er was geen mogelijkheid tot afscheid nemen. Als mensen hem vroegen hoe het met hem ging zei hij maar dat het goed was omdat hij niet onder woorden kon brengen hoe zwaar alles hem viel.” Maar eigenlijk maken alle verhalen door de ingetogenheid en het persoonlijke karakter veel indruk.

Het Goede Doel

Het boek verschijnt begin december. Door diverse sponsors en de “vriendenprijs” van de drukker gaan alle opbrengsten daadwerkelijk volledig naar het goede doel. De verkooppunten zijn op dit moment nog niet bekend maar het boek kan al gereserveerd worden via hoegaoget@gmail.com. De prijs van het boek bedraagt 10 euro.

Ik schrijf voor de krant, voor mezelf en, als je dat wilt, ook voor jou. Hoe dat werkt in de praktijk? Heel goed! Neem maar eens contact met me op. 

Je kunt dit artikel ook in de krant lezen.

Leave a Comment