Tijdens de eerste lockdown openden ze hun lunchroom, Frisz, aan de Hoofdstraat in Best. Ondanks de anderhalve meter voorschriften draaiden ze 8 weken lang met groot succes. Maar toen kwam de tweede lockdown. Als starter komen ze helaas voor geen enkele regeling in aanmerking.
“Straks zijn we langer dicht dan we open zijn geweest” verzucht eigenaresse Haing Chang. Samen met Linda Smulders-van Weert opende zij op 19 augustus jl. hun deuren. Ondanks de anderhalve meter-voorschriften liep het als een trein. “We hadden een mooi terras voor de deur en lekker weer. Het ging prima en de vooruitzichten waren goed. De reacties van onze gasten ook, heel positief. Ze zeiden dat we onze naam, Frisz, echt eer aandeden. We hebben keihard gewerkt en zijn hartstikke trots op onze start.”
Maar net toen ze klaar waren voor de derde maand moest de deur op slot vanwege de tweede lockdown. Die voor hen eigenlijk als “hun eerste” voelt. “Die anderhalve meter-maatregelen waren prima te doen. Maar nu zijn we gewoon echt dicht. We kunnen geen meters meer maken. En we vallen als starter helemaal buiten de boot. Je moet over 12 weken cijfers kunnen laten zien en wij zijn maar 8 weken open geweest. Daarnaast wordt er een inschrijvingsdatum bij de Kamer van Koophandel gehanteerd en laten wij nu net 2 dagen na die datum ons hebben ingeschreven …. Dus dat is wel zuur ja.”
Haing vindt dat de overheid wel wat meer aandacht aan starters zou mogen geven wat steunmaatregelen betreft. “Kijk, natuurlijk houden we ons aan de regels in de hoop dat het helpt in de strijd tegen corona, maar wat we best moeilijk vinden is dat we geen enkel perspectief hebben op dit moment. Wanneer kunnen we nu weer open?”
Samen met Linda moest ze dus na gaan denken over “hoe nu verder”. Want opgeven was en is geen optie. Het meest voor de hand liggend is dan toch take-away en die service bieden ze dan nu ook 5 dagen per week aan. “Het is natuurlijk compleet anders dan we van plan waren maar elke euro omzet is er één! En daarnaast willen we ook de binding houden met onze gasten die we in de eerste 8 weken hebben opgebouwd.”
Want mensen komen, om hen te steunen, niet alleen uit Best maar zelfs vanuit Tilburg, Oirschot en Valkenswaard gereden om bestellingen op te halen. “Omdat ze het zo sneu voor ons vinden. Dat is zo liefdevol. Dat raakt ons echt.”
Ze had gehoopt dat 2020 een magisch jaar zou worden waarin van alles mogelijk zou zijn. “Nou, gedenkwaardig is het zeker. Maar laten we hopen dat 2021 beter wordt. Maar daar hebben we alle vertrouwen in!” besluit ze.
Restaurant Suus, ook uit Best, opende in oktober en moest helaas na 5 dagen al weer sluiten vanwege de coronamaatregelen. Vrij snel daarna kwamen ze met Suus at Home, de mogelijkheid voor mensen om gerechten te bestellen en af te halen. Suus Gerrits, de eigenaar, vertelt dat er gelukkig veel interesse voor bestaat en zegt dat hun speciale Kerstmenu goed is aangeslagen.
Met dank aan Haing voor de foto die ik bij deze blog mag gebruiken.
Ik schrijf voor de krant, voor mezelf en als je wilt: ook voor jou. Hoe dat werkt? Neem maar eens contact met me op.
Je kunt het artikel ook hier lezen.