Mensen met een laag inkomen kunnen bij de overheid terecht voor allerlei voorzieningen. Tenminste, als je er vanaf weet en in staat bent de formulieren correct aan te leveren, inclusief alle bijlagen. Anders krijg je niks. Het formulierenspreekuur biedt de helpende hand via speciaal getrainde vrijwilligers.
Zonder juist ingevuld formulier krijg je niks
“Als digibeet zonder computer en DigiD loop je gewoon vast” aldus Petra van den Berg. Ze werkt als vrijwilligster bij het spreekuur en vult samen met de klant het formulier in. “Als ik zie wat er allemaal aan administratieve handelingen bij komt kijken … dat zet me toch wel aan het denken. Natuurlijk snap ik dat het om gemeenschapsgelden gaat, maar er wordt wel heel veel informatie gevraagd.”
Jana Pavlova, werkzaam bij LEV en coördinator van het spreekuur, beaamt dat. “De formulieren worden steeds ingewikkelder. Een klantbezoek is van drie kwartier naar anderhalf uur gegaan. Er zijn allerlei voorzieningen voor mensen die het niet breed hebben. Maar je moet er wel zelf achteraan: niemand komt het jou vertellen. Het formulier is ingewikkeld, het taalgebruik is heel juridisch en je moet allerlei bewijsstukken uploaden. Van elk gezinslid. Sommige gezinnen hebben wel acht voorzieningen en de aanvragen moeten elk jaar opnieuw ingediend worden.”
Schrijnende situatie
Veel gezinnen beginnen er daarom niet eens meer aan. “Ze vinden het vernederend, dat ze er bijna om moeten smeken. Dat is heel schrijnend. Of ze weten niet eens dat ze überhaupt ergens voor in aanmerking komen” aldus Pavlova. Mensen die niks vragen worden overgeslagen. Daarom zijn maatschappelijke dienstverleners er alert op om mensen op het formulierenspreekuur te attenderen. “Ze kunnen dan een afspraak maken en krijgen meteen te horen wat ze allemaal mee moeten nemen.”
Het idee is om de klant te leren hoe het werkt, zodat hij het de volgende keer zelf kan doen. Bij zo’n 80% lukt dat na een of twee bezoeken ook. De resterende 20% kan terugkomen of wordt gekoppeld aan een ‘administratief maatje’ die bij hen aan huis komt.
SNS Bank doet ook mee
“Vorig jaar ontvingen we bijna 280 klanten met zo’n 400 hulpvragen” vertelt Pavlova. “Allemaal afgehandeld door vrijwilligers, met een professionele dienstverlener in de achterwacht. Het duurt bijna anderhalf jaar voordat een vrijwilliger alles onder de knie heeft. Terwijl het toch mensen zijn met een administratieve achtergrond. En de SNS-bank stelt in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen ook mensen beschikbaar.”
Het formulierenspreekuur wordt gehouden in Bestwijzer, Ontmoetingsruimte Leemkuilen en SNS-filiaal Centrum Best. Afspraken maken kan via Bestwijzer of één van de buurtcoaches.
Ik schrijf voor de krant, voor mezelf en, als je dat wilt, ook voor jou. Al die verhalen die door jouw hoofd dwarrelen … zo opgeschreven dat je jezelf er precies in herkent. Ja! Zo bedoelde je het! Weten hoe dat werkt? Klik hier om contact met me op te nemen. Dan kunnen we het erover hebben.
Je kunt dit artikel ook in de krant lezen. Met dank aan IStock voor de foto.