Wat doet boswachter Frans bij de opening van de splinternieuwe schoolbibliotheek in De Heydonck in Best? Vragen beantwoorden: “Eet een wolf ook kinderen op?”
Om goede vragen te kunnen stellen lazen de leerlingen eerst knisper verse wolvenboeken uit hun zojuist geopende nieuwe bieb. Mooie boeken met prachtige zinnen helpen om kinderen meer te laten lezen.
“Maar met mooie boeken alleen kom je er niet” weet Arjan Buchholz, als mediacoach helpt zij De Heydonck het ‘Leesoffensief’ te lanceren. Wat dat is? “Vol inzetten om kinderen aan het lezen te krijgen. Behalve mooie boeken zijn daar volwassenen voor nodig die de kinderen enthousiast maken en motiveren. Leerkrachten, ouders, noem maar op.”
Nederland scoort niet goed in internationale onderzoeken over leesniveau; een kwart van onze 15-jarigen leest eigenlijk liever niet en daardoor wordt het voor hen steeds moeilijker om teksten te begrijpen. Dat is een probleem, want in onze maatschappij draait vrijwel alles om taal.
Als je niet snapt wat er staat heb je een probleem
“Contracten, formulieren, regelingen, financieringen, noem het maar op. Om daarmee te kunnen dealen moet je goed kunnen lezen en begrijpen wat er bedoeld wordt. Toen uit onderzoek bleek dat Nederlandse kinderen zo slecht scoren besloot de overheid dat er iets moest gebeuren. Zo ontstond de oproep tot het Leesoffensief.”
Een belangrijk deel van het offensief bestaat uit het aanpassen van de manier waarop op school gelezen wordt. “Lezen wordt vaak opgesplitst in verschillende gebieden zoals begrijpend lezen en technisch lezen. In plaats daarvan moet het boek als geheel weer centraal komen staan. Bijvoorbeeld: eerst lezen over de wolven zodat je daarna goede vragen kunt stellen aan de boswachter.”
“Voorlezen, dat is een heel belangrijk ritueel” Arjan Buchholz
Dat betekent dat leerkrachten hun leeslessen anders vorm moeten geven. “Dat vraagt wel om aanpassingen ja” beaamt Arjan. Maar volgens haar is de winst groot. “Kinderen die graag en goed lezen doen het beter op school en kunnen zich straks als volwassenen beter redden in onze hele informatiemaatschappij.”
En wat kunnen de ouders en verzorgers bijdragen? “Voorlezen, dat is een heel belangrijk ritueel. Gezellig samen op de bank of ’s avonds voor het slapen gaan. Samen praten over boeken. Schoolcoach Fieke van Leeuwen: “Natuurlijk helpen wij ouders die daar behoefte aan hebben.”
Arjan vult aan: “Wanneer een kind leest of luistert, leeft het zich in. Zo ontstaat begrip voor andere mensen en situaties. Ook dat is een groot voordeel van lezen. En het bevordert de creativiteit.”
Ik schrijf voor de krant, voor mezelf en, als je dat wilt, ook voor jou. Al die verhalen die door jouw hoofd dwarrelen … zo opgeschreven dat je jezelf er precies in herkent. Ja! Zo bedoelde je het! Weten hoe dat werkt? Klik hier om contact met me op te nemen. Dan kunnen we het erover hebben. Je kunt dit artikel ook in de krant lezen.