Duurzame sponsoring levert voor alle partijen meer op

inandoutofafrica-menopause nomad (18)

Een bord langs het veld, die vorm van sponsoring is het meest bekend. Niks mis mee, maar daarmee alleen gaat de plaatselijke voetbalclub het uiteindelijk niet redden. Met ‘duurzame sponsoring’ wel, omdat alle betrokken partijen daar echt van profiteren.

Andor Jansen en René van de Looij, zeer ervaren vrijwilligers bij Bestse sportclubs, stellen dat verenigingen het steeds moeilijker krijgen. ,,Dat komt doordat ze aan steeds meer regels moeten voldoen. En ze moeten ook nog eens extra capaciteit zien te creëren want hier in Best komen steeds meer mensen wonen.”

Chronisch tekort aan vrijwilligers

Er is altijd een chronisch tekort aan vrijwilligers, zeker nu er steeds meer van hen wordt gevraagd. ,,Probeer maar eens zo’n VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) in te voeren”, zucht Jansen. ,,De meeste bestuursleden hebben geen kaas gegeten van alle nieuwe regels. En het kost ook nog eens een hoop tijd. Dat schrikt mensen af. Daardoor vallen er gaten in het bestuur en dat is niet wenselijk.”

Jansen en Van de Looij stellen dat het voor zo’n bestuur bijna niet te doen is om ‘up to date’ te blijven met alle nieuwe regels en eisen.  Daardoor ontstaan er problemen, lopen leden weg en wordt het moeilijk om de vereniging overeind te houden. ,,En dat terwijl een bloeiend verenigingsleven juist zoveel betekent voor een gemeenschap. Het verbindt mensen met elkaar.”

Aanvulling op bestaande sponsoring

Biedt hun idee qua duurzame sponsoring verlichting? ,,Zeker. En het gaat wat ons betreft dus niet over ‘gewoon een zak met geld’. Wij willen grotere organisaties, plaatselijke politiek en verenigingen met elkaar verbinden op een manier die voor elke partij iets oplevert. Het is een aanvulling op de sponsoring die een club al heeft, dus die moeten ze vooral ook in ere houden.”

Hun stichting, SSVB, faciliteert een online platform met een open en een gesloten sectie. ,,Het open deel laat zien wat er in Best qua verenigingsleven speelt. Het besloten stuk is een Marktplaats; daar kunnen verenigingen aangeven naar welke expertise ze op zoek zijn. Bedrijven kunnen daarop inspelen door hulp aan te bieden, bijvoorbeeld in de vorm van een jurist of een projectleider.”

Mensen binden aan de regio

In ruil daarvoor mag het bedrijf zich presenteren aan de leden van de vereniging. ,,Aanwezig zijn tijdens een toernooi, of een open dag organiseren. Daarmee bereiken ze dat ze bekend worden bij de (jonge) leden als een aantrekkelijke werkgever. En dat zorgt er mogelijk voor dat mensen na hun studie in de regio blijven wonen en werken.” Daarbij, en bij goed functionerende verenigingen, is de plaatselijke politiek natuurlijk ook gebaat en daarom wordt ook om hun steun gevraagd bij het uitrollen van het concept.

De samenwerking tussen bedrijfsleven en verenigingen wordt vastgelegd in contracten. ,,Zo weet elke partij waar hij aan toe is. Die contracten, de hele basis onder het idee wordt door ons geleverd. Uiteindelijk is het de bedoeling dat het bestuur van de stichting wordt gevormd door vertegenwoordigers van de betrokken partijen.”

Toezeggingen komen binnen

Inmiddels hebben beide mannen zich verzekerd van de steun van Bestse clubs (in totaal goed voor zo’n 5.000 leden) en de plaatselijke politiek. Ze zijn daarnaast in contact met het provinciebestuur, Brainport, diverse bedrijven en andere gemeenten om het concept verder uit te bouwen.

Je kunt dit artikel ook in de krant lezen.

Zoek je een ervaren interviewer? Of iemand die jouw gedachten perfect verwoordt? Neem contact met me op.

Leave a Comment