Volgens de Rabobank wordt digitaal bankieren steeds makkelijker en bezoeken steeds minder mensen een kantoor om hun bankzaken te regelen. Daarom sluiten zij hun kantoor in Best per 23 december 2023. Dat doet nogal wat stof opwaaien.
Geen begrip voor oudere medemens
Minachting voor de klanten, geen begrip voor de oudere medemens en adviezen om over te stappen naar een bank die nog wel ‘gewoon’ mensen wil helpen via echt persoonlijk contact; zo maar een paar reacties van Bestenaren op de voorgenomen sluiting.
Rabo claimt op haar website zich als bank te willen inzetten voor een inclusieve samenleving, waarin iedereen mee kan doen. Maar door kantoren te sluiten kunnen veel mensen dat juist niet meer. Denk maar aan mensen die digitaal helemaal niet vaardig zijn, om wat voor reden dan ook.
“Mijn hoogbejaarde ouders willen zelfstandig blijven, maar dan moeten ze wel gefaciliteerd worden” aldus Hubertine van den Biggelaar
“Inderdaad” beaamt Hubertine van den Biggelaar. Ze is een echte Bestse en mantelzorger van haar ouders. “Mijn hoogbejaarde en totaal ‘digibete’ ouders maken regelmatig gebruik van dit Rabokantoor. Als dat sluit, worden ze nog meer afhankelijk van hun familie en dat vinden ze heel erg.”
Volgens haar wordt er alsmaar gesteld dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig moeten kunnen blijven functioneren. ”Daar ben ik ook helemaal voor, maar dan moeten die mensen natuurlijk wel gefaciliteerd worden. Mantelzorgers kunnen een hoop doen om te helpen, maar lang niet iedereen vindt het fijn om steeds om hulp te moeten vragen. Zelfs de huisartsassistente vraagt tegenwoordig om een foto op te sturen zodat de dokter alvast even kan kijken! Veel ouderen hebben niet eens een mobiel!!”
Service bieden vanuit Bestwijzer?
Ze geeft aan dat zij best begrijpt dat het openhouden van een kantoor veel geld kost. “Maar kom dan met een alternatief” stelt ze. “Waarom gaan ze niet een paar uur per week in Bestwijzer zitten zodat mensen daar hun bankzaken kunnen regelen?”
In een brief aan haar klanten somt Rabo een aantal alternatieven op voor de dienstverlening die gaat verdwijnen. Daarvoor hoeven mensen niet eens de deur uit, bij wijze van spreken. Er wordt verwezen naar een helpdesk, de Rabo-app, de website en een cursus bij Seniorweb. Een bezoek aan huis is trouwens ook mogelijk.
Rabobankmedewerkers aan huis? Wie durft ze binnen te laten?
Van den Biggelaar is sceptisch over dat laatste: “Dat is toch eigenlijk niet meer te verkopen in deze tijd? Iedereen die aan de deur staat kan wel zeggen dat ie van de bank is! Mensen zijn doodsbang om iemand binnen te laten door alles wat ze zien bij “Opsporing verzocht’!
Ook Loes Schroevers heeft er haar twijfels over. “Ik bankier zelf wel mobiel, dat heeft mijn zus me geleerd. Maar veel van mijn oudere vrienden hebben niet eens een mobiel! Iemand aan huis? Dat vind ik persoonlijk te link.”
Rabobank wil niet zeggen hoe de bank ervoor zorgt dat huisbezoeken veilig zijn.
Je kunt dit artikel ook in de krant lezen. Met dank aan Pexels voor de foto.
Zoek je een ervaren interviewer? Of iemand die jouw gedachten perfect verwoord? Neem contact met me op.