Geert-jan Nillesen werd met ingang van het nieuwe schooljaar bestuurder/algemeen directeur van de VOBO-scholen, dus het Heerbeeck en het Kempenhorst college. Volgens hem was het een droom die uitkwam, met name vanwege de positieve sfeer die er hangt. De vorige bestuurder, Ton Broeren, liet alles perfect na. ,,Ik heb wel grote schoenen te vullen.”
Geert-jan begon 25 jaar geleden ‘gewoon’ als geschiedenisleraar, maar ging daarnaast al snel andere taken vervullen. ,,Ik werd coördinator, teamleider en uiteindelijk ging ik naar het Jan van Brabant College in Helmond. Daar kreeg ik de rol van locatiedirecteur en vervolgens werd ik algemeen directeur.”
Kans op een overstap
Het Jan van Brabant College was, samen met het Heerbeeck, een van de eerste Brainportscholen. ,,Ik kwam regelmatig op het Heerbeeck en het viel me op dat er zo’n goede sfeer en energie hing. De toenmalige bestuurder, Ton Broeren, was niet alleen een aardige man, maar ook heel positief over zijn organisatie. Ik dacht toen bij mezelf: als ik ooit nog een overstap zou willen maken …”
Toen bekend werd dat Ton Broeren met pensioen zou gaan was de kans op een overstap daar. Geert-jan had weliswaar ervaring als directeur, maar nog niet als bestuurder. ,,Dat is toch wel anders hoor. Want je zit in die functie veel meer in het maatschappelijk veld; meer voor de gemeenschap en niet alleen meer je eigen school.”
En hoe bevalt het? ,,Fantastisch! Ik maak nog steeds deel uit van een organisatie waarin we jongeren helpen hun weg te vinden richting de toekomst en tegelijkertijd kan ik meedenken met brede maatschappelijke thema’s. Er zijn natuurlijk genoeg uitdagingen. Hoe gaan we met AI (artificiële intelligentie) om? Hoe gaan we ons daartoe verhouden? Het lerarentekort, ook zoiets. Tot op heden kunnen we al onze vacatures nog vervullen, maar of dat zo blijft? Hoe kunnen we onze talentvolle leraren nog beter aan ons binden?”
Warm bad
Genoeg uitdagingen dus. Hanteert hij een andere aanpak dan de vorige bestuurder? Volgens Geert-jan hoort hij van de mensen om zich heen dat dat wel het geval is. ,,Ik ben wat directer en kijk ook wat anders naar zaken. Bijvoorbeeld een begroting. In mijn ogen is dat niet een ‘verplicht nummer’ maar echt een instrument wat ingezet wordt om beleid te maken. Maar hoe anders ik misschien ook ben, ik heb me vanaf dag 1 bijzonder welkom gevoeld hier.”
Op de eerste dag na de schoolvakantie was hij toch wel een klein beetje zenuwachtig. ,,Vergeet niet: Ton Broeren had hier 20 jaar gezeten. De meeste mensen wisten niet beter. En hij had het perfect achtergelaten, dus ik heb beslist een paar grote schoenen te vullen. Maar daar zag en zie ik niet tegenop.”
Eind oktober 2023 bleek dat een oud-leerling van het Heerbeeck College verdacht werd van moord op een jonge vrouw in Australië. Het lichaam van de oud-leerling werd later gevonden aan de voet van een klif in Sydney. Had dat nog veel impact op de school? ,,Niet echt. Want die man in kwestie was al jaren van school af en bijna niemand kende hem. Dus daar hebben we niets mee gedaan verder. Dat zou natuurlijk heel anders zijn geweest als hij nog actief aan de school verbonden was op het moment van de tragedie.”
Positieve sfeer en energie
Geert-jan roemt de positieve sfeer en energie. “Op beide scholen is dat volop aanwezig. Maar die zie ik ook terug in de samenwerking met de gemeenten Best en Oirschot. Zij hebben de scholen helemaal in hun hart gesloten.”
En zelf lesgeven? “Ja, dat zou ik echt nog wel graag doen, maar dat is niet te combineren met mijn andere taken. Ik zat op een gegeven moment bij een les geschiedenis mee te kijken en wat die leraar had voorbereid was zó fantastisch, dat zou ik nooit voor elkaar krijgen in de tijd die ik beschikbaar heb. En de leerlingen verdienen dus echt het allerbeste.”
Je kunt dit artikel ook lezen in de krant. Met dank aan Geert-jan voor de foto!
Ik schrijf voor de krant, magazines en allerlei organisaties, altijd op basis van een persoonlijk gesprek of interview waarin ik goed luister en de juiste vragen stel. Zit jij om een goede tekst te springen? Klik hier om contact op te nemen.