Heerbeeck: Kinderen weerbaar maken tegen verslaving

1
687
stichting-be-aware

1 op 10

Leerlingen weerbaar maken tegen verslaving of andere ongezonde gewoonten. Daar is het het Heerbeeckcollege om te doen. Want maar liefst 1 op de 10 mensen ontwikkelt een verslaving waarvan de oorzaak vaak in de puberteit ontstaat. Jongeren worden aan steeds meer verleidingen blootgesteld en daarom is het juist voor hen zo belangrijk dat zij weerbaar gemaakt worden en risico’s leren inschatten. Stichting Be Aware gaat met alle derde klassen van het Heerbeeck International College aan de slag.

Puberbrein

“We zijn vorig met dit programma begonnen en hebben daar goede ervaringen mee opgedaan” vertelt Josien Laven, zij is leerlingcoördinator van Heerbeeck International College. Er is speciaal gekozen voor derdeklassers omdat deze leeftijdsgroep voornamelijk korte termijn-beslissingen neemt, dat heeft alles te maken met de ontwikkeling van het puberbrein. Zij kunnen dus lastig kan overzien wat de gevolgen van hun besluiten op lange(re) termijn zijn. Daarnaast vinden zij het belangrijk om ergens bij te horen en zijn “in” voor experimenten. De stap naar alcohol of drugs kan dan makkelijk gemaakt worden.

“Maar het gaat niet alleen over verslaving aan alcohol of drugs” vervolgt Laven. “Het kan ook gaan om het aankweken van hardnekkige gewoonten zoals overmatig gamen, series kijken of alsmaar met de telefoon bezig zijn.” De aanpak van Be Aware spreekt Laven met name aan omdat hun programma zeer interactief is en zij zich echt verplaatsen in de wereld van de leerlingen.

Belevingswereld leerlingen

“Er wordt bijvoorbeeld gevraagd aan de leerlingen of ze iemand kennen die roken. Nou, zo iemand kennen ze allemaal wel natuurlijk. En dan wordt er gevraagd wat ze daar van vinden. Vaak vinden ze dat stom en ze snappen ze niet waarom die persoon niet gewoon stopt. Maar als we hen dan voorstellen om een proef te doen, een week lang niet op de smartphone, wordt het een ander verhaal. Dan snappen ze pas hoe moeilijk het is een gewoonte te doorbreken. ”Pubers denken van zichzelf dat ze niet verslaafd zullen raken, maar Be Aware legt hen uit hoe hun hersens werken en hoe die hen op dit vlak lelijk in de steek kunnen laten.

Tijdens de les krijgen de leerlingen vragen voorgelegd waar ze anoniem met stemkastjes op kunnen antwoorden. Zo komen ze erachter dat ze niet de enige zijn met een bepaald probleem. Op die manier wordt een veilige omgeving geschapen waarin ze met elkaar kunnen praten, zich beter bewust worden van risico’s en vooral begrijpen dat ze zelf keuzes kunnen maken en niet “maar mee moeten doen om erbij te horen”.

Vervolgtraject

De voorlichting houdt niet op nadat Be Aware is vertrokken; er is speciaal lesmateriaal ontwikkeld waarop de mentoren kunnen voortborduren. “Vorig jaar gaven de leerlingen aan het erg interessant te vinden” sluit Laven af.

Met dank aan Stichting Be Aware voor de foto!

 

 

 

 

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.