Verhaal van een vluchteling, project op Heerbeeckcollege Best

0
808
Tekstschrijver-Best-Content Schrijven -Wilma-Vervoort-Correspondent-Eindhovens-Dagblad-Verhaal van een Vluchteling Heerbeeck college Best

Hoe bevoorrecht ben ik eigenlijk? Dat onderzoeken leerlingen van Heerbeeck International College tijdens de speciale themaweek How Privileged am I?

Serious games, spellen, gastlessen en evaluatiegesprekken stellen hen in staat te ervaren hoe je je voelt wanneer de persoonlijke omstandigheden flink tegen zitten. De gastlessen worden verzorgd door vluchtelingen.

Global issues

Eén van de projecten tijdens de themaweek is Verhaal van een vluchteling, bestemd voor de tweedeklassers. Niek Wittenberg doceert Aardrijkskunde en Global issues aan het HIC. “In het vak Global Issues komt natuurlijk ook de hele vreemdelingenproblematiek aan bod. Tijdens de themaweek willen we dat leerlingen stil gaan staan bij hun eigen positie; zijn ze bevoorrecht ten opzichte van anderen en zo ja, wat betekent dat eigenlijk in de praktijk?”

Privilege run

Om die vraag goed te kunnen beantwoorden moet je eigenlijk ervaren hoe het voelt als je op achterstand staat; tijdens de “privilege run”, een loopwedstrijd, krijgen sommige lopers daarom een voorsprong, terwijl anderen juist benadeeld worden. Dat voelt behoorlijk oneerlijk. Er wordt ook een serious game gespeeld waarin de tocht van een vluchteling wordt nagebootst, met name de obstakels en de gevaren waar zij tijdens hun vaak barre tocht mee te maken krijgen. Na de serious game krijgen de leerlingen drie vluchtelingen op bezoek die hun verhaal komen vertellen en waaraan zij vragen kunnen stellen.

Als afsluiting worden er nagesprekken gevoerd met de leerlingen. Wittenberg denkt dat de leerlingen op zich al vrij genuanceerd naar de migratieproblematiek kijken. “Tijdens de Global Issues lessen hebben we natuurlijk al documentaires gekeken en opdrachten gemaakt. Met name het gedoe rondom het verkrijgen van een verblijfsvergunning maakt veel indruk op de leerlingen. Daardoor voelen zij wel compassie met de betrokkenen.”

How privileged am I?

Al met al genoeg stof tot nadenken voor de leerlingen; welke kansen hebben zij ten opzichte van de mensen die tijdens de projectweek hun verhaal komen doen? En natuurlijk: hoe bevoorrecht voelen ze zich nadien?

Ik kan ook voor jou content schrijven! Neem contact met me op of kijk op mijn website

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.